Załoga :
Saliżan Sz. Szaripow | KOM | 2 lot, FKA, Rosja |
Leroy Chiao | BI1 | 4 lot, NASA, USA |
Jurij G. Szargin | BI2 | 1 lot, FKA, Rosja |
Dublerzy :
Walerij I. Tokariew | KOM | 2 lot, FKA, Rosja |
William S. McArthur, Jr. | BI1 | 4 lot, NASA, USA |
Orbita :
i=51,65°; h=351-360 km
Rzeczywisty przebieg lotu :
15.09.2004 FKA oznajmiła, że zaplanowany na 09.10.2004 start zostanie opóźniony o 5-10 dni. Powodem były problemy techniczne, powstałe podczas testowania statku. Nieoczekiwanie odpalił sworzeń wybuchowy, używany jedynie w wypadku awaryjnego oddzielania statku od stacji. Węzeł cumowniczy został wymieniony na nowy.
28.09.2004 FKA ponownie przełożyła start z powodu problemów z lądownikiem (wyciek nadtlenku wodoru z układu stabilizacji), powstałych podczas końcowego testowania statku.
12.10.2004 o 01:00 RN Sojuz-U została wywieziona z kompleksu montażowego na wyrzutnię LC1 kosmodromu Bajkonur.
14.10.2004 o 03:06:27,898 nastąpił start z wyrzutni LC1 kosmodromu Bajkonur. W T+8' 45" statek znalazł się na orbicie o planowanych parametrach: hp=218 km, ha=265 km, i=51,65°. Jej pierwszą dwuimpulsową korektę zaplanowano na orbitę #3, ale wykonano ją dopiero na orbicie #4, gdyż z powodu złego ukierunkowania anteny telemetrycznej statku nie odebrano kompletu danych z CUP-M. Manewry wykonano ok. 07:05 (t=~34,7 s; dV=~13,67 m/s) i ok. 08:45 (~8,7 s; dV=~3,02 m/s). Korekty podniosły orbitę do pułapu 221-262 km.
15.10.2004 o 04:01 włączono na 6,2 sekundy silnik statku. Zmiana prędkości o 2 m/s spowodowała przejście na orbitę o pułapie 226-260 (?) km.
16.10.2004 o 04:15:31 statek połączył się z ISS od strony modułu Pirs. Ponieważ prędkość zbliżania była nieco wyższa od zakładanej , komputer wyłączył automatyczny program dokowania i jego końcową część przeprowadził ręcznie Szaripow. Po analizie telemetrii wyszło na jaw, że dwa silniki zbliżania rozwinęły zaledwie 30% zakładanego ciągu, a dodatkowo urządzenie do pomiaru przyspieszenia podawało błędne odczyty do komputera.
23.10.2004 o 21:08 Sojuz TMA-4 odłączył się od ISS.
17.11.2004 o 14:12 na 9 minut 8,6 sekundy włączono silnik Progressa M-50, co miało podnieść orbitę stacji o 4,4 km (dV=2,6 m/s). Jednak okazało się, że orbita została podniesiona tylko o 2,9 km (dV=1,6 m/s) - ciąg silników osiągnął 40% zakładanego z powodu błędnego wyboru metody podawania paliwa.
29.11.2004 o 09:31:58 statek odłączył się od węzła przy module Pirs, a następnie połączył się o 09:52:46 z węzłem na module Zarja.
22.12.2004 o 19:37:02 statek transportowy Progress M-50 odłączył się od ISS.
25.12.2004 o 23:57:45 statek transportowy Progress M-51 połączył się z ISS od strony modułu Zwiezda.
15.01.2005 o 15:10:25 na 1185,7 sekund włączono silnik Progressa M-51, co podniosło orbitę stacji o 8,75 km (dV=5,18 m/s).
26.01.2005 o 07:41 rozpoczęła się EVA-1 dziesiątej stałej załogi ISS. Trwała 5 godzin i 30 minut i zakończyła się o 13:11. W tym czasie Chiao i Szaripow (wyszli ze śluzy Pirs w rosyjskich skafandrach Orłan) zamontowali uniwersalną platformę roboczą (URM-D) dla europejskiego eksperymentu ROKVISS (Robotic Components Verification on ISS), którego częścią jest manipulator Robotik. Potem astronauci przemieścili japoński eksperyment MPAC/SEED (Japanese Microparticle and Capture & Space Environment Exposure Device). W jego dotychczasowm miejscu zainstalowana została antena, nadajnik i odbiornik oraz okablowanie ROKVISS-a. Na koniec sfotografowali deflektory gazów urządzeń Elektron-WM, BMP i Wozduch oraz zamontowali ekspryment Biorisk-MSN (wpływ warunków otwartego kosmosu na mikroorganizmy).
01.02.2005 testy urządzenia ROKVISS wykazały, że co prawda wysyła on sygnały, ale bądź nie odbiera komend z Ziemi, bądź też na nie nie reaguje. Wkrótce okazało się, że odpowiedzialność za to ponosi centrum naziemne.
16.02.2005 o 01:22:00 na 457 sekund włączono silnik Progressa M-51, co podniosło orbitę stacji o 3,3 km (dV=1,9 m/s).
27.02.2005 o 16:06:30 transportowiec Progress M-51 odłączył się od stacji.
02.03.2005 o 20:10:08 statek transportowy Progress M-52 połączył się ze stacją. Połączenie przebiegło całkowicie w trybie automatycznym, poza zasięgiem naziemnych stacji kierowania lotem.
12.03.2005 awarii uległ system generowania tlenu Elektron.
16.03.2005 ponownej awarii awarii uległ kontroler żyroskopu CMG-2, wymieniony 30.06.2004.
25.03.2005 o 10:00 na 414 sekund włączono silnik Progressa M-52, co podniosło orbitę stacji o 3 km (dV=1,65 m/s).
28.03.2005 o 06:25 rozpoczęła się EVA-2 dziesiątej załogi ISS. Astronauci Chiao i Szaripow (wyszli ze śluzy Pirs w rosyjskich skafandrach Orłan) zamontowali i podłączyli na module Zwiezda 3 anteny (WAL 4-6) służące do przyjęcia nowego statku transportowego ATV, a także antenę i blok nawigacji GPS (ASN-M). Szaripow wyrzucił w kierunku przeciwnym do ruchu stacji mikrosatelitę TNS-0 (Technołogiczieskij NanoSputnik) o masie 4,5 kg. Będzie on służył do badań sensorów systemu orientacji przestrzennej. O 10:50 MCC-M odebrało sygnał z satelity. Oprócz tego astronauci skontrolowali stan reflektora MVM laserowego systemu kierowania dokowaniem statku ATV. EVA-2 trwała krócej niż planowano: 4 godziny i 30 minut, a zakończyła się o 10:55.
17.04.2005 o 02:20:23 statek Sojuzem TMA-6 automatycznie połączył się z ISS. Tuż przed połączeniem Sojuz nieoczekiwanie odchylił się od płaszczyzny poziomej o 15-20°, a także nieco przekręcił względem osi cumowania, ale system dokowania wyrównał te odchylenia.
24.04.2004 o 18:44:40 odłączył się od modułu Zarja ISS.
24.04.2004 o 22:08:27,167 nastąpiło lądowanie 93 km NE od Arkałyku (51°03,4'N,
67°18'E) w Kazachstanie z załogą:
Saliżan Sz. Szaripow | 192d 19h 01m 59s |
Roberto Vittori | 9d 21h 22m 02s |
Leroy Chiao |
192d 19h 01m 59s
|
Czas lotu statku : 192d 19h 01m 59s.